piątek, 7 grudnia 2012

Pierniczki!

Czas najwyższy! W tym roku robię pierniczki z nowego przepisu, ale podam wam też mój poprzedni przepis. Różnią się one przede wszystkim tym, że te z nowego przepisu dużo szybciej miękną i wydaje mi się, że robi się je łatwiej.

Oto składniki na pierniczki wg. nowego przepisu:

1 jajo
2 szklanki mąki
2 łyżki miodu
3/4 szklanki cukru
1,5 łyżeczki sody oczyszczonej
1/2 torebki przyprawy do piernika
1 łyżka masła
ewentualnie odrobina ciepłego mleka

Miód rozpuściłam w garnuszku. Mąkę połączyłam z cukrem, sodą i przyprawą do piernika i dodałam do tego ciepły miód. Wymieszałam łyżką, następnie dodałam pozostałe składniki i zagniotłam na jednolitą masę. Jeśli ciasto jest zbyt suche wtedy można dodać odrobinę ciepłego mleka. Ciasto rozwałkowałam i przekłam do uzyskania złotego koloru w temperaturze 180*.
Ozdabianie polecam pozostawić do momentu, gdy pierniczki będą miękkie.


Im grubsze zrobicie pierniczki tym szybciej będą one miękły (nie polecam rozwałkowywać ciasta na więcej niż 1cm). Pierniczków nie należy również za mocno przypiekać (zwłaszcza jeżeli robisz cienkie), bo wtedy mogą pozostać twarde. Na to by zmiękły są dwa sposoby: włożyć je do pojemnika z kawałkiem obranego jabłka lub pozostawić na zewnątrz, by absorbowały wilgoć z otoczenia.




Mój poprzedni przepis na pierniczki (pycha!!!):

1kg mąki
250g miodu
1/2 kostki palmy
2 jaja
1 łyżeczka sody oczyszczonej
1 łyżeczka proszku do pieczenia
2 paczki przyprawy do piernika
1 łyżka kakao
250g cukru
1/4 szklanki wody 

Cukier należy rozpuścić z wodą na patelni - tak by powstał karmel. Należy go połączyć z mąką nożem, dodać resztę składników i zagnieść na jednolitą masę. Dalej postępować jak wyżej.

Pierniczki miodowe:

500g miodu
150g cukru
1 kg mąki
4 jaja
2 łyżeczki proszku do pieczenia
2 przyprawy do piernika
1 kostka margaryny

Miód, margarynę, przyprawy i 100g cukru zagotować z 5 łyżkami wody. Resztę cukru utrzeć z żółtkami, dodawać mąkę, proszek i miksturę z garnka. Białka ubić na sztywno i dodać do masy. Czekać aż zgęstnieje. Rozwałkować na grubość ok 0,5 cm i piec 25' w temp. 180*.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz