poniedziałek, 21 października 2013

Galette z owocami, pieczone bez formy

To chrupiące, maślane ciasto z słodko-kwaśnym nadzieniem owocowym to nieziemskie połączenie. Na pewno jeszcze powtórzę to ciasto.



Na 8 porcji potrzeba:
3 duże jabłka - obrane, pokrojone na ćwiartki, pozbawione gniazd nasiennych, a potem pokrojone wzdłuż w cienkie plasterki
0,25 szklanki cukru brązowego
szczypta soli
1 łyżka startej skórki z cytryny
1 łyżka soku z cytryny
cynamon
1 łyżka dżemu morelowego
125g mrożonych lub świeżych jagód
1 jajko, lekko roztrzepane z 2 łyżkami wody
cukier puder do posypania

1,5 szklanki mąki pszennej
30g cukru pudru
0,5 łyżeczki soli
125g masła schłodzonego, pokrojonego w kostkę
1 jajo, roztrzepane
1 łyżka zimnej wody (ewentualnie)

Do miski przesiałam mąkę, cukier puder i sól. Dodałam masło i jajo i zagniotłam ciasto. Jeśli okaże się zbyt suche dodaj odrobinę wody. Uformowałam kulę, spłaszczyłam na placek, owinęłam folią i włożyłam na pół godziny do lodówki.



Rozwałkowałam ciasto na placek o średnicy mniej więcej 30 cm. Do dużej miski wrzuciłam jabłka, brązowy cukier, sok i skórkę z cytryny, sól i cynamon. Wymieszałam. Ciasto przełożyłam na blachę do pieczenia i ułożyłam jabłka o obwodzie ciasta, zostawiając 4 cm odstępu od brzegu. Polałam owoce dżemem morelowym i posypałam jagodami. Zawinęłam brzeg ciasta na nadzienie i posmarowałam grubo jajkiem z wodą. Odłożyłam na 20 minut do lodówki. Piekarnik rozgrzałam do 190* i piekłam w nim ciasto przez 25 minut po czym zmniejszyłam temperaturę do 170* i piekłam drugie tyle, by ciasto stało się złociste a jabłka miękkie. Po przestudzeniu oprószyłam cukrem pudrem.








 


3 komentarze:

  1. Przepis dla tych co nie mają form w domu. Ja wypróbuję. Dziękuję Paulinko za kolejny przepis

    OdpowiedzUsuń
  2. Nareszcie nowy przepis!!:) Ostatnio wyprobowalama Twoja beze, nie byla tak wyrosnieta ale i tak byla pyszna :)
    Pozdrawiam i czekam na kolejne przepisy:)

    OdpowiedzUsuń